">

Selasa, 26 Februari 2013

4k itu Perjuanganku

Sahabat : Kau ni kenapa, dah nyanyuk ke?
Cik Ha  : xlah...aku banyak pikir masalah la..
Sahabat : xpayah pikir..
Cik Ha  : kalau boleh aku xnak pikir sahabat, aku nak dan aku lagi suka kalau xpikir..tapi masalahnya aku    
               kena pikir..

Tak mengapalah..mungkin engkau tidak paham situasi aku yang sebenar sahabat..dimatamu aku bijak merancang, merangka segalanya sehingga nampak serba serbi sempurna..siapa tahu disebalik aku yang kau kenal..wujud aku yang lagi satu..yang penuh dengan segala kekusutan, terlalu banyak tali yang tersimpul mati sehingga sampai ke tahap buntu untuk acap kali meleraikannya..itulah tahap sekarang..keadaan yang aku hadapi sekarang wahai sahabat..keadaan ini yang menyebabkan aku stop thinking about others..delete everything that's not about me, me and my family..i know everybody have limit..but i need to break the rules..be unlimited !

erm..bermonolog pula cik ha ni bila mengingatkn perbualan siang tadi..tapi apapun sahabat..sejauh mana kita pergi, sekuat mana pun kita lari, kita tidak dapat menghindar realiti, dan kita akan jumpa juga diri kita sendiri..

moga-moga cik ha sentiasa berpijak di bumi yang nyata..dan apa yang perlu cik ha pijak sekarang ialah 4K ! dimana nk dapat 4k tu?? erm..apa 4k tu? duit my dear..i need to find 4k untuk membantu mengurangkan beban. Duit tu untuk pembayaran pembedahan..kalau masih ingat entry sebelum nie tajuknya "apa kau buat kalau kau ada 1 juta?" mgkn pembaca tau untuk apa 4k ni..erm sebenarnya 4k nie xcukup..ada lagi baki yang diperlukan..tapi kalau cik ha dapat adakan 4k ni..hanya Allah sahaja yang tau..ini tanggungjawab  cik ha..sebagai anak..cik ha xnak kehilangan. cik ha xkuat lagi..sebab tu cik ha kena selalu kuat untuk berlawan dengan masa..berlawan dengan keadaan. Satu-satunya income  besar cik ha dah tergantung berikutan laptop cik ha yang rosak sem lepas..cik ha banyak habis duit kt laptop lama tu..tapi akhirnya cik ha gagal juga..muncullah laptop baru ni dalam hidup cik ha..pada mulanya cik ha nak korek simpanan sendiri hasil titik peluh niaga tu tapi last minit abah cik ha kluar duit. mgkn dimata pembaca ianya satu rahmat yang xterhingga sebab save duit dah disitu. tapi tidak pada cik ha..kedua-duanya ujian..kalau cik ha guna duit cik ha bebanan tu cik ha yang galas..tapi bila duit tu dr abah bebanan tu dah dipikul abah pula..boleh sakit orang tua cik ha..abah cik ha dah xkerja..umur dah 53..kerja apa jer yang larat. sebagai seorang anak, cik ha rasa memang abah berhak untuk rehat di rumah..menghabiskan sisa-sisa hidup dengan tenang..untuk kepentingan diri..tapi orang sekeliling selalu push die dengan seribu satu masalah. mak pun begitu...Allah..andai aku mampu pilih untuk lahir lebih awal, cik ha dah minta dah..kadang cik ha pernah terpikir..adakah cik ha belajar tinggi-tinggi ni hanya sebagai beban pada mereka? kan bagus kalau kerja jer terus..at least cukup bulan ada income boleh tolong yang mana patut...tapi parent selalu cakap ilmu itulah harta yang kau ada untuk kau bawa ke mana-mana..jadi cik ha ambil jalan belajar sambil kerja. cik ha tau cik xmampu..tapi cik ha akan cuba sampai mampu..sampai2nya orang kampung pn dah tau..setiap kali cuti cik ha pasti kerja. tapi bila buat macam ni cik ha rasa masih juga membebankan parent. mana tidaknya, kalau shift balik malam macam pukul 10, 11 atau 12 abah yang terpaksa ambil. bebanan dari segi kos minyak dan penat. kalau dulu naik motor lagi teruk..berhujan, sampai demam2 nak amik cik ha..cik ha nak naik kawan abah xbagi..risau. sekarang dah ada lesen kereta cik ha masih xberani nak bawa kereta auto..maklumlah, masih lesen P. Kadang cik ha terpikir, entah bila hari yang cik ha xmenyusahkan parent..

berbalik semula pada masalah tadi..cik ha rasa cik ha sorang yang sibuk pikir tentang 4k ni..sebab masing-masing sibuk pikir masalah sendiri..xpelah, itu cik ha xkisah. yang penting cik ha perlu dapatkan 4k tu sebelum cuti sem..sebab benda tu nak buat time cuti sem nanti..Allah..bantulah hambamu ini Ya Allah..hanya Engkau yang Maha Mengetahui betapa luluhnya hatiku ini..bukakanlah aku pintu rezeki agar aku mampu membantu saat orang yang aku cintai memerlukan..membutuhkan aku Ya Allah..

Buat pembaca diluar sana yang membaca..dari hati yang sangat dalam..cik ha mohon..doakan cik ha berjaya mencapai misi 4k tu yea..terima kasih..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan