">

Isnin, 10 Disember 2012

Hariku dalam memori

Assalamualaikum semua..lama sangat Cik Ha xupdate status kan..bukan jer berhabuk, tapi boleh dikatakan bersarang anai-anai dah blog nie..huhu. Almaklumlah..Cik Ha busy yang teramat..semakin bertambah sem semakin sibuk mengejar asignment dan ilmu..nak2 time2 nak dekat dah dengan stdy week nie..itu belum kira lagi dengan business online. =P

Hari nie Cik Ha nak kongsi cerita hidup Cik Ha untuk hari nie punya..sudi-sudilah membaca yea..^_^

Erm hari nie sebenarnya antara hari2 stress dalam hidup Cik Ha..ialah hari nie pukul 8-10 mid-term kaunseling then pukul 11-12 pula presentation etnografi, then lagi sambung 12-1 presentation psikologi. Wah memang terbaiiiikkk ! Malam sebelumnya tu..serabut kot. Mana taknya, bila baca kaunseling teringat etno dan psiko. bila baca etno teringat kaunslg dan psiko. Bila baca psiko teringat etno dan kauseling. Memang hati tak tenang..

So dijadikan ceritanya, esok pagi ( hari nie) test xjadi. Hooorraaayyy ! bertapa bersyukurnya..rasa mcm nak buat sujud syukur time tu juga. hehe tapi xperlu gembira sangatlah sebab postpone ke hari esoknya jer(selasa).. tapi at least buat hati lebih selesa dari gangguan kebimbangan. Menurut teori sigmund freud,  kerisauan ialah gerak balas atau pengalaman emosi yang menyakitkan yang dialami oleh seseorang (Hasan Langulung, 1983). So ego saya tidak perlu memainkan peranan untuk mencari alternatif untuk mencari kepuasan id sebab unsur luar (pensyarah) telah membantu..hehe termasuk teori psikologi sekejap.

Ok kita berbalik kepada cerita Cik Ha tadi. Mujur Alhamdulillah Allah permudahkan kedua-dua pembentangan Cik Ha selepas itu. Lega rasanya..Petang tu kawan Cik Ha ajak keluar kononnya lepaskan tension sebab tekanan kerja harinie. Ok Cik Ha on sahaja..macam biasalah Cik Ha jadi tukang dreba..hoho dalam sejarah, minta kereta manual dapat kereta auto. Cik Ha memang xpandai bawa kereta auto sebab dulu belajar bawa kereta manual. Walaupun kat rumah ada kereta auto Cik Ha xpernah guna atau belajar sebab kekangan2 yang ade. So semuanya Cik Ha belajar di U. Oleh kerana xpernah belajar auto Cik Ha xpandaila..orang kata senang. Ya memang senang tetapi yang menjadi masalahnya bila kita xpernah langsung cuba bawa apatah lagi untuk mengaplikasikannya sistem2 yang ada terutamanya gear kereta tu jadi Cik H a memang xtau 100%. Tapi tadi kena buli dengan kawan Cik Ha dan penyewa suruh bawa dari blok asrama Cik Ha ke blok asrama kawan penyewa untuk menukarkan kereta tersebut. Apa lagi kalut habis Cik ha !

Kerana kawasan pun masih didalam U Cik Ha cuba beranikan diri untuk mencuba membawa kereta tersebut sebab nak menyelesaikan masalah dengan cepat. So Cik Ha pun kata pada kawan Cik Ha bahawa cik ha boleh kot cuba bawa..

dengan keyakinan yang entah ada atau tidak ini, Cik Ha pun start dan reverse kereta..ok satu permulaan yang baik..tapi sekali nak kedepan tak gerak-gerak pula..adeh malu bukan kepalang. Duk cuba gerakkan gear ke tahap lain then cuba sekali lagi dan akhirnya menjadi. Owh..begitu rupanya..hoho thanks sahabat bagi idea yang bernas..haha..kawan pun xtau bawa kereta. terbaikkan?

maka dengan ini Cik Ha mengisytiharkan Cik Ha berjaya akhirnya membawa kereta auto dalam kelajuan paling slow pernah buat..huhu..apa-apa pun gembira sebab this is my 1st experience with the "auto car" and "myvi car" huhu..

Kemudian kami menghantar 2 orang kawan ke klinik untuk buat check-up dan bershopping ckit. then kami pergi memborong durian ! Yeah, sudah lama geram dengan gerangan tuan hamba durian..huhu. Sekali borong nah lebih 10 biji ada..memang macam sardin kereta dengan barang2 dan orang-orang yang ada...kesian kat kawan2 yang duduk di belakang menjadi mangsa berkongsi dan berebut kerusi dengan barang-barang. 

sebelum balik kami singgah di sebuah pasar raya kecil sebab kawan nak beli telur ayam katanya..ok aip ! aip ! cif ! dreba menurut perintah. huhu sambil duk tunggu kawan beli tu duduk dalam kereta dengan mendengar lagu ntah xpasti Cik Ha lagu apa..tapi sangat masuk dengan mood pada petang tu..sebab lagu tu melambangkan kehidupan sebenar. dan kebetulan Cik Ha memang sedang memerhatikan gelagat masyarakat di sekeliling tempat parking dan luar pasar raya..ada pasangan tu pada mulanya Cik Ha ingat seorang ibu membawa anak yang lumpuh, rupa-rupanya setelah memerhatikan mereka dari awal sampai merea beredar menaiki kereta, rupa-rupanya mereka berdua adalah sepasang suami isteri..Melihat tingkah laku mereka dan kemunculan anak kecil mengekori mereka, Cik ha rasa sebak. Alangkah besar ujian yang Allah timpakan kepada si isteri itu tadi..terpaksa melayan kerenah anak dan dalam masa yang sama melangsaikan tanggungjawabnya terhadap suami yang berkerusi roda. Sungguh Allah timpakan ujian keatas dirinya kerana Allah Maha tahu bahawa dia mampu menggalas ujian tersebut. Tidak terlihat sedikit pun riak wajah penat mengusung si suami malah menghormatinya dengan meminta pandangan suami untuk membeli tudung untuk si anak. Allah....Cik Ha sendiri tertanya pada diri. Adakah Cik Ha mampu berada di tempat si isteri suatu hari nanti andai takdir menentukan...

Kemudian setelah pasangan itu beredar tumpuan Cik Ha beralih kepada sepasang suami isteri yang baru tiba dengan kereta proton saga hitam. Betul-betul parking kereta di hadapan kereta sewa kami. Si suami mengambil alih tugas isteri menggendong si anak..owh terdetik di hati..alangkah bahagianya mempunyai suami, anak yang nampak penuh dengan kasih sayang..Cik Ha sangkakan mereka pergi ke pasar raya yang terletak di sebelah kiri kami untuk membeli-belah, rupa-rupanya sangkaan Cik Ha meleset. Hidup tidak selalunya indah..rupa-rupanya mereka adalah tuan empunya kedai kecil yang berbumbungkan payung di seberang jalan. Mereka mungkin meninggalkan sebentar kedainya dan menyuruh kedai sebelah untuk menjaga. Mereka menjual makanan tetapi tidak pasti apa, yang pasti cuma ada dua meja makan disitu. Cik Ha berkira-kira di dalam hati mungkin juga itu pendapatan sampingan mereka berdasarkan kereta yang mereka punya. Kesimpulannya, walau macam mana hidup kita jangan mudah menyerah kalah dan berserah kepada takdir. Kalau orang lain boleh berusaha lebih hanya kerana untuk mencapai tahap keselesaan mengikut definisi mereka mengapa kita tidak? Termotivasi Cik Ha seketika.. Allah..sungguh masih jauh lagi perjalanan Cik Ha..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan